Transformatief onderwijs ontwikkelen

Hoe kunnen we studenten zo goed mogelijk toerusten voor een wereld en beroepspraktijk die wordt gekenmerkt door grote maatschappelijke transities? Deze vraag brengt ons terug naar de basis: beroeps- en competentieprofielen, leervormen en toetsing.

Transformatief onderwijs ontwikkelen

Onze tijd wordt gekenmerkt door grote maatschappelijke transities, op het gebied van bijvoorbeeld klimaat, energie, zorg, huisvesting, onderwijs en democratie. Wat betekent dit voor onderwijsinstellingen? Veelvoorkomende vragen zijn:

 

  • Welke transformatieve skills, competenties of kwaliteiten hebben onze studenten nodig in een wereld vol verandering?
  • Via welke leervormen kunnen onze studenten deze transformatieve kwaliteiten ontwikkelen?
  • Hoe kunnen we dit leerproces en de opbrengsten daarvan zichtbaar maken? 
  • Hoe kunnen we dit transformatieve onderwijs vormgeven binnen de kaders en mechanismen van het huidige onderwijssysteem?

 

Aan deze vragen gaat een meer algemene vraag vooraf: wat is er eigenlijk aan de hand in onze wereld, en hoe kunnen we daar scherp naar leren kijken? In mijn recent verschenen boek Perspectief: Hoop houden en verschil maken in een wereld vol verandering probeer ik deze vraag te beantwoorden. Tevens reik ik handvatten aan: wat we vooral nodig hebben in een wereld vol verandering, zijn kwaliteiten rondom systeemintelligentie, taal en leiderschap.

 

Heb je ondersteuning nodig bij het ontwikkelen van transformatief onderwijs? Ik help je graag. Je kunt me voor diverse rollen benaderen, zoals: strategisch ontwerper van transformatief onderwijs, begeleider, sparring partner, trainer, inspirator of lid van een werkgroep/denktank.